Daca cineva doreste
sa-si supra-alimenteze motorul o poate face fie prin montarea unui sistem de N2O, fie a unei turbine sau a unui compresor.Prima varianta desi este cea mai ieftina nu poate fi folosita mereu, depinzand de rezerva de N2O.
Comprima aerul si-l impinge cu presiune
Dar ce inseamna montarea unui turbo sau compresor ?
Inca din capul locului trebuie sa stim cum functioneaza "aparatele nascatoare de putere".
Un compresor este pus in miscare de o curea a motorului, comprima aerul si-l impinge cu presiune in admisie, crescandu-i debitul si arderea automat, in camera de ardere.
Cam acelasi lucru il face si o turbina, insa, in timp ce compresorul "fura" cativa cai de la motor pentru a fi folosit, o turbina este mai eficienta, utilizand gazele de evacuare ale motorului.
Mai exact, gazele de evacuare angreneaza turbo-compresorul care va baga aer cu presiune in admisie, la fel ca si compresorul.
Dar unde sunt diferentele ?
Un compresor este mult mai usor de montat decat un turbo-compresor, pentru care este nevoie doar de o curea de care sa fie angrenat.Dar odata montat, un turbo-compresor nu scade din puterea motorului, in schimb ce un compresor "fura" din putere pentru a putea fi actionat (la Mercedes SLR McLaren, este nevoie de "doar" 120 de cp pentru a actiona compresorul ce duce motorul in 626 de cp). ť Referitor la plaja de turatii, un compresor actioneaza pe toata plaja de turatii, insa el pierde la turatii mari, pentru ca ii scade randamentul (factorul de umplere se deterioreaza odata cu cresterea in turatii). Turbo-compresorul este eficient la turatii mai mari, datorita cantitatii din ce in ce mai mari de gaze de evacuare care o actioneaza.Compresorul nu intarzie sa intre in actiune, in schimb, turbina are o mica ezitare, numita lag, ceea ce o pune pe locul 2 la demaraj.Dupa o anumita turatie, turbo-compresorul intra in actiune, dar pana atunci e posibil ca motorul sa mearga sub randamentul unuia clasic aspirat. De asemenea, in multe cazuri intra cu un cuplu brutal, deranjant la condusul cotidian.Pentru a monta un turbo-compresor, este nevoie de multe modificari masive ale compartimentului motor (intercooler, furtune, racorduri, sisteme bypass, electronica, galeria de evacuare si bucata de evacuare ce scoate gazele din turbo, sistem de ungere, eventual de racire suplimentar, izolare termica... etc), inclusiv elemente interioare motorului (garnituri, semeringuri, uneori supape, arcuri de supapa sau chiar biele si pistoane).Ca putere, o turbina bine montata si reglata este cu mult mai eficienta decat un compresor, care este pus in miscare de motorul propriu-zis. Sistemele cu doua turbine (TwinScroll de exemplu) sau chiar si cele mai noi, cu geometrie variabila, duc la diminuarea lag-ului si au o performanta asemanatoare cu compresorul la turatii mici, insa cu un adaos major de putere.
Per total
un sistem turbo este mult mai performant si mai eficient, chiar mai economic decat unul supra-alimentat de compresor.Insa un compresor este mai ieftin de montat si mai simplu. Alegerea este a dvs, insa in cazul in care aveti una sau alta, aceea este alegerea cea mai buna tinand cont de nevoile dumneavoastra si neexcluzand posibilitatea mixarii acestor sisteme de supraalimentare.A spune ca un sistem este mai bun decat celalalt este o greseala de neiertat, oricum astfel de operatii sunt de mare migala, costisitoare si greu de realizat intr-un garaj modest, cea mai mare problema fiind gestiunea electronica in cazul motoarelor moderne.
Sistemul de supraalimentare
cu N2O dintr-un tanc special are limita cantitatii stocate si, in general, motoarele nu sunt facute sa reziste la o astfel de supraalimentare pe durata lunga de functionare.
Pe scurt cam asta era de spus despre aceste subiecte fierbinti care ar putea sa acopere in amanunt mai mult decat continutul intregii publicatii.
3 comentarii:
compresoarele se folosesc mai mult la masinile cu motoare in V, sau se foloseste biturbo :X ... in fine, aman2 maresc puterea, asta conteaza in final :D
am si eu o intrebare cam de ce as avea nevoie sa montez un turbo turbina o am va multumesc
Daca cineva doreste
sa-si supra-alimenteze motorul o poate face fie prin montarea unui sistem de N2O, fie a unei turbine sau a unui compresor.Prima varianta desi este cea mai ieftina nu poate fi folosita mereu, depinzand de rezerva de N2O.
Trimiteți un comentariu